BLOG
Türk Girişimcisinin Franchise İle İmtihanı
02 Mart

Türk Girişimcisinin Franchise İle İmtihanı

Franchise kelimesi son dönemlerde çokça duymaya alışık olduğumuz bir kelime haline geldi. Getirdiği sistemin karlılığı mı yoksa ne olduğuna olan merak mı bu kelimeyi popüler kıldı bilinmez ama marka kelimesi ve franchise kelimelerinin ayrılmaz birer bütün olduğu büyük bir gerçek. Franchise, marka olmuş veya markalaşma yolunda ilerleyen firmalar için bir yayılım stratejisi haline geldi. Girişimciler markalarını büyütürken önünü görerek adım atmak zorunda çünkü her sistemin olduğu gibi bu sisteminde dezavantajları mevcut. Doğru kurgulanmamış bir franchise sistemi mutsuz bayi doğurur. Bu da daha bebek olan yapıların en başta çatırdamasına ve bir kısır döngü içine girmesine neden olur. Burada şunun önemi de ortaya çıkıyor, sadece müşteri memnuniyeti(CRM) değil aynı zamanda satıcı memnuniyeti(SRM) de büyük önem kazanıyor. Satıcıyı mutlu edecek tek şey karlılık olmamakla birlikte doğru işleyen sistem, iletişimin doğru kurulması gibi etkenler bayiyi mutlu eden diğer unsurlardır. 

Franchise sistemlerde marka kültürü oluşturmak büyük önem taşır. Bayi profillerinin oluşmasında markanın kırmızı çizgilerini markanın oluşturduğu kültür çizer. Bu unsurda standardizasyonu ve yönetimi kolaylaştırmayı sağlar.
Türkiye’de girişimcilik alışık olmadığın kaygan bir zeminde yürümeye benzer ve çoğu girişimci bu kaygan zeminde yara alır ve vazgeçer. Ancak temkinli adımlarla yürümeyi başaran girişimci ise çok daha sağlam adımlar ile yoluna devam eder. Kaygan zeminde ayakta kalmayı başaran girişimcilerimiz franchise sistemini de markasına başarı ile uyarlayabiliyor. Dünyaya açılmış bir çok yerli markamız mevcut. 

Franchise alan kişi tarafında ise dikkat etmesi gereken unsurlar mevcut. Öncelikle çok ciddi pazar araştırması yapılması büyük önem taşıyor. Pazar araştırması sizin önünüzü görebilmeniz için bir ışık görevi görüyor. Pazar araştırması bir ürünü satabilmenin birinci şartı olan “ihtiyaç var mı?” sorusuna yanıt veriyor. Sonrasında doğru lokasyon testi yapılması hayati öneme sahip. Bayinin iç dekorasyonu, yapılan reklam çalışmaları, sosyal medyanın etkin kullanımı gibi diğer unsurlarda dikkat edilmesi gereken diğer etkenler.

Sevgiyle kalın.

Senem Kılıç

Bilgisayar Mühendisi, Yönetim Danışmanı
SenemKılıç

1978 Denizli doğumluyum. Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği eğitimimi tamamladım. Dokuz Eylül Üniversitesi Sayısal Yöntemler Yüksek Lisansı Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Ana bilim dalında "X,Y Kuşağının İstihdam Politikaları" üzerine doktora eğitimi tez aşamasında devam etmekteyim...

Bana Ulaşın